Fremført underskud havde ikke betydning for beregning af dagpengesats

tilbage til oversigt

Emneord for denne afgørelse: Årsopgørelse - selskab - underskud - indtægt

Dato: 15-11-2019

Resumé

Det skattemæssige overskud, som fremgik af rubrik 076 på selskabets selvangivelse for 2017, kunne indgå i beregningen af efterlønssatsen.

Selskabets skattepligtige overskud i 2017 skulle ikke fratrækkes fremført underskud fra tidligere år.

Afgørelse

Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har behandlet klagen over en afgørelse, som [a-kassen] traf den 22. november 2018.

Vi er kommet frem til: Det skattemæssige overskud i [navn] ApS for 2017 kan indgå i beregningen af efterlønssatsen.

A-kassen skal som første instans foretage en ny beregning af efterlønssatsen.

Begrundelsen for afgørelsen

Det skattemæssige overskud i [navn] ApS for 2017 kan indgå i beregningen af efterlønssatsen, fordi det ifølge selvangivelsen for indkomståret 2017 er dokumenteret, at der er overskud i selskabet.

A-kassen har beregnet efterlønssatsen på baggrund af regelgrundlaget for selvstændige (beregningsmetode nr. 2). Ved beregningen har a-kassen ikke medtaget overskud fra [navn] ApS for 2017.

Efter reglerne kan en virksomheds skattemæssige overskud før renter og andre finansielle poster, herunder A-indkomst udbetalt til ejeren af et selskab, hvor ejeren har afgørende indflydelse, samt den selvstændiges ejerandel af overskud i et selskab, hvor ejeren har afgørende indflydelse, indgå i beregningsgrundlaget.

Det kan du se i § 48, stk. 1, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. dagældende lovbekendtgørelse nr. 1213 af 11. oktober 2018 (loven), og § 3, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 1584 af 18. december 2018 om beregning af dagpengesatsen (beregningsbekendtgørelsen).

Grundlaget for afgørelsen:

  • [medlem] er fuldtidsforsikret medlem af a-kassen.
  • [medlem] er gået på efterløn den 28. november 2018.
  • [medlem] ejer 100 % af [navn] ApS, hvorfor han har afgørende indflydelse i selskabet.
  • Af selvangivelsen for [navn] ApS vedrørende indkomståret 2017 fremgår, at den selvangivne skattepligtige indkomst før fradrag og fordeling af underskud er 121.156 kr. (felt nr. 076).
  • Af Skattestyrelsens årsopgørelse for [navn] ApS vedrørende indkomståret 2017 fremgår, at årets anvendte underskud fra tidligere år er 121.156 kr.

 

Administrationen af forsikringssystemet skal i videst muligt omfang ske på grundlag af relevante oplysninger i offentlige registrere, der er i overensstemmelse med den lovgivning, som regulerer de relevante registre.

Det kan du se i § 1, stk. 2, i beregningsbekendtgørelsen. Tilsvarende fremgår af § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1751 af 27 december 2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge (indkomstbekendtgørelsen).

Årsopgørelsen kan anses for afsluttet, når det ikke længere er muligt at ændre i oplysningerne til SKAT. Vi kan henvise til lov om skattekontrol, jf. lov nr. 1535 af 19. december 2017, hvor der i §§ 10 til 15 er angivet frister for, hvornår rettelserne til årsopgørelserne skal være afsluttet.

[navn] ApS´ indkomstår følger kalenderåret. Selvangivelsesfristen for indkomståret 2017 udløber den 1. juli 2018. Af selskabets selvangivelse for 2017 fremgår, at den skattepligtige indkomst før fradrag og fordeling af underskud er 121.156 kr. (felt nr. 076).

Skattestyrelsens årsopgørelse for [navn] ApS vedrørende indkomståret 2017 viser, at årets anvendte underskud fra tidligere år udgør 121.156 kr.

Der kan tages indtægt med for afsluttede årsopgørelser i beregningsperioden, jf. § 4, stk. 1, nr. 3, i beregningsbekendtgørelsen. Tilsvarende fremgår af § 5, stk. 1, nr. 3, i indkomstbekendtgørelsen.

Det er ifølge selvangivelsen for indkomståret 2017 dokumenteret, at der er skattemæssigt overskud i [navn] ApS. Selskabets skattepligtige overskud skal ikke fratrækkes fremført underskud fra tidligere år.

[navn] ApS´ skattemæssige overskud på 121.156 kr. (felt nr. 076) for indkomståret 2017 kan lægges til grund for optjening af dagpengeret og indgå i beregningen af satsen.

A-kassen skal som første instans foretage en ny beregning af efterlønssatsen, herunder tage stilling til efter hvilken beregningsmetode efterlønssatsen skal beregnes.

Mere om A-kasse medlemskab

Mulige ændringer af dagpengeregler i fremtiden

Der pågår løbende overvejelser om at ændre dagpengelovgivningen. Det kan være for at forenkle administrationen for A-kasser, gøre systemet enklere at bruge for virksomheder og borgere. Der kan også være ændringer på vej, som følge af ny EU-lovgivning.
I artiklerne neden for kan du se hvilke dagpenge-områder, der må forventes at ske ændringer på.

Forenkling af administrationen af G-dage

Forenkling af dagpengeregler for unge under 25 år

Forenkling af reglerne om A-kassen's fradrag i dine dagpenge

Blog om job, arbejdsmarked og A-kasser

Seneste blog indlæg om dagpenge

COVID-19 suspension og forlængelse af dagpengeret - få overblikket

Udgivet den 10. Februar, 2021 af A-kasser.dk

Siden marts 2020 er der af flere omgange som følge af COVID-19 vedtaget lovændringer der enten suspenderer dagpengeforbruget eller forlænger dagpengeretten - få overblikket her Læs mere...

Højere dagpenge kan kickstarte økonomien

Udgivet den 27. Maj, 2020 af A-kasser.dk

Hvis politikerne vil sætte gang i forbruget efter corona-krisen ved at udbetale penge til danskerne, er det mest effektive at give dem til Læs mere...

Lediges dagpengeperiode forlænges med 3 mdr. p.g.a. corona-krise

Udgivet den 19. Marts, 2020 af A-kasser.dk

Regeringen og alle Folketingets partier er blevet enige om en markant hjælpepakke, indeholder hjælp til store som små virksomheder, almindelige Læs mere...

Ændrede regler om dagpenge under arbejdsfordeling

Udgivet den 14. Marts, 2020 af A-kasser.dk

Bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge ændres, så det bliver lettere at tilrettelægge en arbejdsfordeling, der giver mulighed for dagpenge til Læs mere...

Gå til bloggen

Hjælp?
X

Brug for hjælp?

Stil et spørgsmål i vores
Q&A

X

Brug for hjælp?

Stil et spørgsmål i vores
Q&A