Generation Next - trend 5
TREND 5: PRÆSTATIONSORIENTERET LÆRINGSMOTIVATION – OG HELST EN KARAKTER
Generation next går op i uddannelse, og de fokuserer på deres karakterer og det gennemsnit, der skal bane vejen til en uddannelse eller job.
Konkurrencen er skærpet de seneste år i takt med, at karakterkravene til de videregående uddannelser er steget. Mens det i 2008 kun var én enkelt videregående uddannelse, der krævede et karaktergennemsnit over 10, var det 38 uddannelser, som krævede det samme i 2015. Det er vel at mærke kun 38 uddannelser ud af mere end 800 forskellige videregående uddannelser i hele landet, som kræver et karaktergennemsnit over 10. Ikke desto mindre er karaktererne det, de unge fokuserer på og stræber efter – måske som en måde at skabe sig selv flest muligheder – et frit valg på alle studiehylder. Det betyder, at generation next overvejende har fokus på præstationsmotivation – og gerne vil bedømmes med en karakter.
Sat på spidsen, så skal der følge en karakter i hælene på opgaveudførelsen, hvis man spørger de unge, hvad der motiverer til læring. Men med en uddannelsesmotivation anført af karakterer alene følger samtidig en risiko for at underminere de unges motivation for læring og uddannelse i det hele taget (Pless et al. 2015).
Unge er forskellige, men det kendetegnende for de unge i dag er, at de er enormt optagede af uddannelse – at præstere og klare sig godt. Læring og præstation hænger naturligvis sammen. Men hvis fokus entydigt ligger på at præstere karaktermæssigt, bliver eleverne optaget af en særlig form for læring – det handler om at bestå frem for at forstå.
- Mette Pless, lektor, Center for Ungdomsforskning (CeFU)
For nogle unge betyder karakterræset, at de mister motivationen for uddannelse og lysten til at lære. Der opstår derfor et dilemma mellem stræben efter karakterer og faren for at miste motivation for læring og uddannelse.
Præstationsmotivationen kobler sig overvejende til karakterer
Præstationsmotivation er ikke den eneste motivationsform, som driver generation next – men den er fremtrædende (Pless et al. 2015). Præstationsmotivationen er kendetegnende ved at være koblet til “… individuelle præstationer og placeringer i
Figur 12. Generation next om karakterer
To ud af fem unge (40 pct.) siger, at karakterer i høj grad er vigtige for dem – 80 pct., hvis man medtager både “i høj” og “nogen” grad. Og når man spørger de unge, hvad der motiverer dem til at gå i skole, så er det at få gode karakterer en lige så stor motivationsfaktor som det at lære noget hver dag. 40 pct. af de unge svarer, at gode karakterer i høj grad motiverer dem til at gå i skole, mens 36 pct. af de unge svarer, at det at lære noget hver dag i høj grad motiverer dem til at gå i skole. Samtidig med, at karakterer tyder på at have en stor betydning for generation next, spiller andre motivationsfaktorer som sociale relationer altså også en vigtig rolle. I figur 4, kan du se, i hvilken grad de unge motiveres af karakterer sammenlignet med andre faktorer.
De unges fokus på at præstere gennem karakterer kan tyde på, at de er bevidste om, hvilken betydning karaktergennemsnittet har for deres videre uddannelses- og jobmuligheder. Pless et al. beskriver det som “… den “store uddannelsesfortælling”, der handler om at få gode karakterer for senere at få en god uddannelse.” (Pless et al. 2015). Dette kan give sig udslag i et oplevet karakterpres og hos nogle unge også et strategisk fokus ift. at opnå et højt karaktergennemsnit, hvilket bl.a. har været en af forklaringerne på den stigende brug af gymnasiale suppleringskurser de senere år (DEA 2015).
En undersøgelse fra DEA viser, at antallet af kursister på gymnasiale suppleringskurser (GSK) er mere end fordoblet siden 2009, og de unges fokus på karaktergennemsnit kan være én af grundene til, at flere unge prioriterer de fag, de er dygtige til, på deres ungdomsuddannelse og supplerer med GSK (DEA 2015). For mens de fag, der gennemføres på GSK, kan bruges til at få adgang til videregående uddannelser, tæller karakteren fra kurserne ikke med i de unges karaktergennemsnit.
De unge er udmærket klar over, at der er skarp konkurrence om uddannelserne. Der bliver regnet meget på gennemsnit, og der bliver grædt mange tårer undervejs.
- Claus Ankjær Andersen, studievejleder, Studievalg Fyn
Mens de unge selv vurderer, at karakterer virker motiverende, fremmer karakterer samtidig en type læring, hvor de unge ikke nødvendigvis lærer at forstå, men snarere lærer for at klare sig godt til eksamen. Et fokus på karakterer fører altså ikke nødvendigvis til læring og motivation hos den enkelte unge – og nogle unge kan blive tabt i forbifarten, hvis de oplever præstationspres over længere tid (Pless et al. 2015).
Når vi stiller øgede præstationskrav, lærer nogle unge mere for at bestå end for at forstå. De unge udvikler strategier for, hvordan man får gode karakterer, frem for hvordan man lærer bedst og mest.
- Lene Larsen, lektor, Roskilde Universitet
Pressede unge med risiko for at miste lysten til læring
En spørgeskemaundersøgelse foretaget af Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) blandt mere end 6000 gymnasieelever viser, at knap én ud af tre gymnasieelever siger, at de er bange for at række hånden op af frygt for at sige noget, som kan påvirke deres karakterer negativt (Mainz & Fals 2016). De unges fokus på karakterer medfører altså også en risiko for at miste nysgerrigheden og lyst til læring, som kan være medvirkende til, at de unge bliver mindre aktive i undervisningen.
For en gruppe af de unge udvikler præstationspresset sig til stress og angst. DEAs spørgeskemaundersøgelse viser, at knap halvdelen (48 pct.) af de adspurgte ofte føler sig stressede i forbindelse med deres uddannelse. Knap én ud af tre unge (29 pct.) fra generation next tilkendegiver tilmed, at de ofte føler angst i forbindelse med deres uddannelse. Undersøgelsen viser samtidig, at flere piger end drenge oplever stress og angst i forbindelse med deres uddannelse. Mere end halvdelen af pigerne (55 pct.) angiver, at de ofte er stressede til sammenligning med “kun” én ud af tre drenge (32 pct.).
I tråd med det er flere piger end drenge usikre på, hvorvidt de kan leve op til de krav, deres uddannelse stiller. Én ud af tre piger (34 pct.) føler sig usikre på, om de kan leve op til de krav, den kommende uddannelse stiller, mens “kun” to ud af fem drenge (20 pct.) føler det samme.
Det er svært at opnå objektiv viden om, hvorvidt de unge i dag er mere stressede end tidligere, eller om vi blot anvender begrebet stress oftere. Men der er ingen tvivl om, at presset fra uddannelserne i dag opleves markant af de unge.
De unge er måske ikke mere eller mindre stressede end tidligere, men de er mere stressede af krav fra uddannelserne. Tidligere var man presset af familiens traditioner og normer, økonomisk pres eller pres, når det kom til kærlighedslivet.
I dag er presset fra uddannelse og præstationer blevet meget mere markant.
- Lene Larsen, lektor, Roskilde Universitet
Det er kendetegnende for en del af de unge i generation next, at de oplever usikkerhed og pres i forbindelse med gennemførsel og valg af uddannelse. For nogle kan det betyde, at de mister motivationen til at gennemføre en uddannelse og lysten til at lære. Derfor er det afgørende, at vi ruster de unge til at håndtere det pres, de oplever og møder i deres uddannelses- og arbejdsliv.
Denne side er senest opdateret 05.08.2016.
Kilde: Tænketanken DEA.
Mere om A-kasse og dagpenge
Studerende
studerende
Ledigheden for nyuddannede på de videregående uddannelser
Søgning og optagelse på videregående uddannelser
Dimittendreglen for nyuddannede
Medlemsfordele
Medlemsfordele
I 9 A-kasser bliver det fra 2020 nemmere for den ledige
Deltids - eller fuldtidsforsikret A-kasse medlem?
Love & Regler
Love & Regler
Dagpengemodtager: Hvad må jeg deltage i af frivilligt arbejde og aktiviteter?
Kan ferieperioder bruges til optjening af dagpengeret?
Dagpengeret - sådan får du dagpenge (fra 01.07.2017)
Alt om det nye dagpengesystem fra 2017
Dagpengetællerne giver dig overblik over dine rettigheder i A-kassen
Reglerne om supplerende dagpenge
Vejledning om A-kasse og dagpengeregler
Love om ansættelsesforhold og afskedigelse
2017-overenskomster for privatansatte
2018-overenskomster for offentligt ansatte
Afskedigelser ved graviditet og barselsorlov
Tendens
Tendens
Stigende andel af job er på deltid
Stigende andel af de unge er medlem af en A-kasse
Flere bliver medlem af en fagforening
Stadig flere dagpengemodtagere er nyuddannede
Ny teknologi ændrer arbejdsmarkedet
Danske lønmodtagere pendler længere
Fagforeningerne's arbejde for ligeløn
International
International
A-kasse og dagpengeret efter Brexit
Overførsel af dagpenge inden for EU
A-kasse ved arbejde inden for EØS
A-kasse når du ikke er fra et EU/EØS-land
Arbejdsløshedsforsikring i andre EU-lande
Tal & Fakta
Tal & Fakta
Mest populære A-kasser efter aldersgruppe
Så gode er A-kasserne til at få dig i beskæftigelse eller uddannelse
Fremtid
Mulige ændringer af dagpengeregler i fremtiden
Der pågår løbende overvejelser om at ændre dagpengelovgivningen. Det kan være for at forenkle administrationen for A-kasser, gøre
systemet enklere at bruge for virksomheder og borgere. Der kan også være ændringer på vej, som følge af ny EU-lovgivning.
I artiklerne neden for kan du se hvilke dagpenge-områder, der må forventes at ske ændringer på.
Forenkling af administrationen af G-dage
Forenkling af dagpengeregler for unge under 25 år
Forenkling af reglerne om A-kassen's fradrag i dine dagpenge
Blog om job, arbejdsmarked og A-kasser
Seneste blog indlæg
Beskæftigelsesministeriet skærper sammenlægningsreglen for dimittender
Udgivet den 10. Juni, 2024 af A-kasser.dkBeskæftigelsesministeriet har ved at ændre to bekendtgørelser begrænset muligheden for at anvende den såkaldte sammenlægningsregel Læs mere...
Ændring i dagpengeregler fra 1. maj 2023
Udgivet den 30. Januar, 2023 af A-kasser.dkEn ny bekendtgørelse fra beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen betyder, at dagpengetiltagene fra Aftale om hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder fra 2022 træder i kraft 1. maj i år. Læs mere...
2023 satser for dagpenge fra A-kasse
Udgivet den 30. November, 2022 af A-kasser.dkHvert år den 1.1. sker der en regulering af satser på dagpengeområdet. Der er tale om en række satser, bl.a. dagpengesatsen - altså hvor meget en ledig kan få i dagpenge, men også indkomstkravet for ret til dagpenge reguleres, ligesom nogle omregningsfaktorer. Læs mere...
Store fagforeninger støtter nu nedsættelse af dimittendsats
Udgivet den 2. November, 2021 af A-kasser.dkDe to store fagforeninger for akademikere, IDA og MA, er nu parate til at acceptere en sats på 9500 kroner, hvis den nuværende dimittendsats på 13.815 kroner bliver fastholdt i de første tre til seks måneder Læs mere...