Forenkling af reglerne om rådighed og sanktioner
Forsikrede ledige skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet for at modtage dagpenge. Hvis den ledige ikke opfylder rådighedsforpligtelsen eller er selvforskyldt ledig, er det a-kassens ansvar at sanktionere.
Regler vedrørende sanktioner
Hvis ledige medlemmer enten ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet eller selv er skyld i ledigheden, har de ikke ret til dagpenge. Reglerne
herom findes i to regelsæt: 1) reglerne om rådighed og 2) reglerne om selvforskyldt ledighed. I figuren nedenfor er konsekvenserne af ikke at stå
til rådighed (jf. kasserne til venstre i figuren) eller selvforskyldt ledighed (jf. kasserne til højre i figuren) illustreret. Under figuren er de enkelte
sanktionsformer uddybet nærmere.
Figur 1: Illustration af konsekvenser/sanktioner under regelsættet om hhv. rådighed og selvforskyldt ledighed.
Reglerne om rådighed: Konsekvenser/sanktioner
I reglerne om rådighed findes der to typer af dagpengemæssige konsekvenser/sanktioner:
- ”Så længe”-sanktioner
”Så længe”-sanktionen indebærer, at den ledige ikke får dagpenge i en periode, som varer ”så længe”, at medlemmet ikke lever op til rådighedsforpligtelserne. Et eksempel herpå er, at medlemmet ikke kan få dagpenge ”så længe”, medlemmet ikke er tilmeldt som arbejdssøgende hos jobcenteret. - Tab af dagpengeretten og arbejdskrav
Et medlem kan tabe dagpengeretten, indtil medlemmet har haft arbejde af et vist omfang. Et eksempel herpå er, hvis medlemmet ikke har den fornødne evne eller vilje til at stå til rådighed. I dette tilfælde vil medlemmet miste retten til dagpenge og samtidig få et arbejdskrav.
Det krav man som fuldtidsforsikret skal opfylde vil være 300 timers arbejde indberettet til indkomstregisteret indenfor en sammenhængende periode på 3 måneder. Siden 1. oktober 2018 har man også kunnet få dagpenge igen, når man har haft en samlet indtægt opgjort som A- og B-indkomst samt overskud ved selvstændig virksomhed i et indkomstår på mindst 233.376 kr. (i 2019), og man i det pågældende år ikke har modtaget dagpenge.
Reglerne om selvforskyldt ledighed: Konsekvenser/sanktioner
I reglerne om selvforskyldt ledighed findes der ligeledes to typer af dagpengemæssige konsekvenser/sanktioner:
- Tre ugers karantæne
Efter gældende regler i bekendtgørelse om selvforskyldt ledighed skal et medlem have tre ugers karantæne, hvilket vil sige tab af dagpenge i tre uger, hvor medlemmet ellers ville have ret til dagpenge, hvis medlemmet er selvforskyldt ledig. Et eksempel herpå er, hvis medlemmet opsiger et arbejde uden en gyldig grund, herunder går ned i arbejdstid eller tager orlov. - Gentagelsesvirkning: tab af dagpenge og arbejdskrav
Efter gældende regler mister et medlem dagpengeretten, når medlemmet to gange inden for 12 måneder er blevet selvforskyldt ledig. Dette kaldes gentagelsesvirkning. For at kunne få dagpenge igen skal medlemmet opfylde et arbejdskrav (jf. ovenfor). Gentagelsesvirkningen betyder således, at en sanktion for selvforskyldt ledighed afhænger af eventuelle tidligere sanktionsafgørelser.
Se oversigt over hvilke situationer, der medfører en ”så længe”-sanktion, tab af dagpengeretten og et arbejdskrav, tre ugers karantæne og gentagelsesvirkning.
Problemer set fra A-kasse siden
A-kasserne påpeger at sanktionsregler inden for særligt to områder er komplicerede at forstå for borgerne samt at formidle for a-kasserne:
Gentagelsesvirkning
Det skaber tvivl blandt A-kasse medlemmer at selvforskyldt ledighed første gang giver 3 ugers karantæne, mens det næste gang (gentagelsesvirkning) medfører tab af dagpenge samt arbejdskrav for at kunne få dagpenge igen.
Sanktionsregler vedrørende manglende fremmøde
A-kasser og de interviewede medlemmer peger endvidere på, at sanktionsreglerne om manglende fremmøde i tilbud opleves som uigennemskuelige for medlemmerne, fordi samme forseelse i nogle tilfælde giver en ”så længe”-sanktion og andre gange en sanktion på baggrund af selvforskyldt ledighed. I de tilfælde, hvor et medlem udebliver fra et tilbud, som medlemmet allerede er påbegyndt i, medfører forseelsen en ”så længe” sanktion, hvilket vil sige, at medlemmet får dagpenge, så snart medlemmet møder op i tilbuddet igen. Hvis medlemmet til gengæld ikke møder op på den første dag i et tilbud, kategoriseres det som selvforskyldt ledighed og medfører dermed tre ugers karantæne. Det skyldes, at udeblivelsen i dette tilfælde betragtes som om medlemmet ”afslår” tilbuddet. Samtidig tæller forseelsen med i gentagelsesvirkningen og kan dermed potentielt betyde tab af dagpenge og et arbejdskrav.
Forenklingsforslag
Der foreslås et mere enkelt og ensrettet sanktionssystem.
- Gentagelsesvirkningen afskaffes. I stedet gives en fastsat karantæne/sanktion.
- Sanktioner vedrørende udeblivelse eller fravær fra tilbud ensrettes.
Gentagelsesvirkningen afskaffes og der gives i stedet en fast karantæne/sanktion
Det foreslås, at gentagelsesvirkningen (tab af dagpenge samt arbejdskrav) i forbindelse med selvforskyldt ledighed afskaffes, således at sanktionssystemet forenkles og i praksis kun indeholder tre typer af sanktioner.
I stedet for gentagelsesvirkningen foreslås det, at der gives en fast karantæne i alle tilfælde af selvforskyldt ledighed. Det foreslås i denne sammenhæng, at sanktionen ensrettes, så der altid gives én måneds karantæne (166,33 timer).
Altså skal karantænen være 1 måned (ikke kun 3 uger som nu), men til gengæld skal sanktionen være den samme (1 måneds karantæne) ved gentagen selvforskyldt ledighed inden for 12 måneder. Således foreslås det altså
at bortskaffe den hårdere sanktion (tab af dagpenge + arbejdskrav) ved gentagelsesvirkning.
Med forslaget vil den samme forseelse (selvforskyldt ledighed) fremover udløse samme sanktion uanset tidspunkt for forseelsen.
Forslaget vil endvidere bidrage til, at medlemmet nemmere kan forholde sig til konsekvenserne for så vidt angår selvforskyldt ledighed.
Sanktioner vedrørende udeblivelse eller fravær fra tilbud ensrettes
Det foreslås, at sanktioner vedrørende udeblivelse fra tilbud ensrettes, således at sanktionen er den samme, uanset på hvilket tidspunkt udeblivelsen sker.
I denne sammenhæng foreslås det, at udeblivelse fra et tilbud altid medfører en ”så længe”-sanktion, således at det ledige medlem først får dagpenge igen, når medlemmet møder op i tilbuddet. Konsekvensen af dette vil være, at sanktionen for udeblivelse fra et endnu ikke påbegyndt tilbud ændres fra at medføre tre ugers karantæne til at medføre ”så længe”-sanktion.
Hvis medlemmet anses for at have afslået eller være ophørt med et tilbud på grund af udeblivelser, skal afslaget eller ophøret behandles efter reglerne om selvforskyldt ledighed og dermed sanktioneres med en karantæne. Det indebærer, at jobcentrene skal oplyse a-kasserne om det, hvis udeblivelsen har en sådan karakter, at den betragtes som afslået/ophørt, fx hvis medlemmet aldrig dukker op i et tilbud.
Mere om A-kasse medlemskab
Søgning og optagelse på videregående uddannelser
Stor forskel på studerendes tempo
Dimittendreglen for nyuddannede
Dagpengemodtager: Hvad må jeg deltage i af frivilligt arbejde og aktiviteter?
Kan ferieperioder bruges til optjening af dagpengeret?
Dagpengeret - sådan får du dagpenge (fra 01.07.2017)
Alt om det nye dagpengesystem fra 2017
Dagpengetællerne giver dig overblik over dine rettigheder i A-kassen
Reglerne om supplerende dagpenge
Vejledning om A-kasse og dagpengeregler
Love om ansættelsesforhold og afskedigelse
2017-overenskomster for privatansatte
2018-overenskomster for offentligt ansatte
Afskedigelser ved graviditet og barselsorlov
Stigende andel af job er på deltid
Stigende andel af de unge er medlem af en A-kasse
Flere bliver medlem af en fagforening
Stadig flere dagpengemodtagere er nyuddannede
Ny teknologi ændrer arbejdsmarkedet
Danske lønmodtagere pendler længere
Fagforeningerne's arbejde for ligeløn
A-kasse og dagpengeret efter Brexit
Studiestøtte og studerendes adfærd i de nordiske lande
Overførsel af dagpenge inden for EU
A-kasse ved arbejde inden for EØS
A-kasse når du ikke er fra et EU/EØS-land
Arbejdsløshedsforsikring i andre EU-lande
Mest populære A-kasser efter aldersgruppe
Så gode er A-kasserne til at få dig i beskæftigelse eller uddannelse
Mulige ændringer af dagpengeregler i fremtiden
Der pågår løbende overvejelser om at ændre dagpengelovgivningen. Det kan være for at forenkle administrationen for A-kasser, gøre
systemet enklere at bruge for virksomheder og borgere. Der kan også være ændringer på vej, som følge af ny EU-lovgivning.
I artiklerne neden for kan du se hvilke dagpenge-områder, der må forventes at ske ændringer på.
Forenkling af administrationen af G-dage
Forenkling af dagpengeregler for unge under 25 år
Forenkling af reglerne om A-kassen's fradrag i dine dagpenge
Blog om job, arbejdsmarked og A-kasser
Udvalgte blog indlæg
Beskæftigelsesministeriet skærper sammenlægningsreglen for dimittender
Udgivet den 10. Juni, 2024 af A-kasser.dkBeskæftigelsesministeriet har ved at ændre to bekendtgørelser begrænset muligheden for at anvende den såkaldte sammenlægningsregel Læs mere...
Fagforening til hele familien for 99 kr. pr. måned
Udgivet den 17. August, 2023 af A-kasser.dkASE tilbyder et nyt produkt i form af fagforening for hele familien til 99 kroner pr. måned. Læs mere...
Nu kan du holde møder med din A-kasse digitalt
Udgivet den 21. Marts, 2023 af A-kasser.dkFra 22. marts 2023 kan et A-kasse medlem vælge, om samtaler med a-kassen skal holdes ved personligt fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde. Læs mere...
Ændring i dagpengeregler fra 1. maj 2023
Udgivet den 30. Januar, 2023 af A-kasser.dkEn ny bekendtgørelse fra beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen betyder, at dagpengetiltagene fra Aftale om hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder fra 2022 træder i kraft 1. maj i år. Læs mere...