Opholdskrav - udstationeret eller beskæftiget i dansk interesse
Emneord for denne vejledende udtalelse: A-kasse - Opholdskrav - EØS - Udstationeret - Offentlig dansk interesse - Arbejde udland
Dato: 16-08-2019
Resumé
Vejledende udtalelse om, hvornår et medlem i forhold til opholdskravet kan anses for at have været beskæftiget i offentlig dansk interesse eller udstationeret for en dansk virksomhed.
Vejledende udtalelse
Retten til dagpenge og genoptjening af ret til dagpenge er betinget af, at medlemmet har haft lovligt ophold, her i riget eller i et andet EU/EØS-land eller Schweiz i sammenlagt mindst 7 år inden for de seneste 12 år, jf. dog § 35.
Det fremgår af § 31, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge.
Ved opgørelsen af opholdskravet medregnes blandt andet følgende perioder inden for de seneste 12 år:
1) Ophold i udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig dansk interesse.
2) Ophold i udlandet som ansat i en dansk virksomhed, herunder filial eller datterselskab, jf. stk. 2.
Begrundelsen for at undtage disse persongrupper fra opholdskravet er blandt andet, at de bevarer deres tilknytning til Danmark eller en dansk virksomhed.
Undtagelserne har til formål at bidrage til at fastholde kvalificeret arbejdskraft i Danmark, til mobiliteten på det globale arbejdsmarked, tilskyndelse til at tage en uddannelse samt til at sikre et velfungerende arbejdsmarked i Danmark.
Det fremgår af pkt. 2.1.2 i Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning i forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. 2018/1 LSF 13.
1. Hvornår har et medlem været beskæftiget i offentlig dansk interesse?
Ved vurderingen af om medlemmet har været beskæftiget i offentlig dansk interesse, kan der f.eks. lægges vægt på om beskæftigelsen har været helt eller delvist finansieret af den danske stat eller offentlige institutioner, samt om formålet fremmer danske interesser.
Det er et krav for at være omfattet af undtagelsen, at man er beskæftiget i offentlig dansk interesse. Det er derfor ikke tilstrækkeligt, at være beskæftiget i dansk interesse i udlandet ved en privat virksomhed, hvor arbejdet ikke er i offentlig dansk interesse.
Eksempler på beskæftiget i offentlig dansk interesse i udlandet er nævnt i vejledning nr. 10120 af 27. december 2018 til bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018.
2. Hvornår kan et medlem anses for at være udstationeret?
For at kunne medregne ophold i udlandet til opholdskravet som ansat ved en dansk virksomhed, herunder filial eller datterselskab, er det en betingelse, at medlemmet enten er udsendt fra en dansk virksomhed eller er lokalt ansat i en dansk virksomhed i udlandet, herunder filial eller datterselskab.
Definitionen af en "dansk virksomhed" er, at virksomheden skal være registeret i CVR-registeret, og udøve aktiviteter i Danmark. Det betyder, at også udenlandske virksomheders filialer i Danmark er omfattet af begrebet.
Der stilles ikke krav om dansk CVR-registrering af danske virksomheders filialer eller datterselskaber i udlandet.
For at anses som værende ”udsendt” skal personen være ansat i virksomheden i Danmark, og under udsendelsen bevare en arbejdsmæssig tilknytning til Danmark.
Undtagelsen omfatter ikke kun udsendte fra en virksomhed i Danmark, men også lokalt ansatte i danske virksomheder, herunder filialer eller datterselskaber i udlandet.
Der er tale om en dansk virksomheds datterselskab, når en virksomhed i Danmark, der er CVR-registreret her, har bestemmende indflydelse i datterselskabet i udlandet. Vurderingen af, om der er tale om en dansk virksomheds datterselskab, sker efter § 5, stk. 1, nr. 3, i lov om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven).
Ansættelse i et datterselskab i udlandet kan kun sidestilles med ophold i riget, såfremt moderselskabet har ”bestemmende indflydelse” i datterselskabet. Det er medlemmet, der skal sandsynliggøre, at undtagelsen er opfyldt, og ved tvivl vil det derfor være medlemmet, der skal fremlægge dokumentation for, at der er tale om f.eks. en dansk virksomheds datterselskab.
Det følger af selskabsloven, at bestemmende indflydelse er beføjelsen til at styre en dattervirksomheds økonomiske og driftsmæssige beslutninger. Bestemmende indflydelse i forhold til en dattervirksomhed foreligger, når moderselskabet direkte eller indirekte gennem en dattervirksomhed ejer mere end halvdelen af stemmerettighederne i en virksomhed.
Hvis det danske moderselskab ikke ejer mere end halvdelen af stemmerettighederne i datterselskabet, foreligger der alligevel bestemmende indflydelse, hvis det kan dokumenteres, at moderselskabet har beføjelse til at styre de finansielle og driftsmæssige forhold i datterselskabet.
Det følger § 7, stk. 1 og 2 og stk. 3, nr. 2, i selskabsloven.
Når det skal vurderes om en beskæftigelsesperiode i udlandet kan sidestilles med ophold her i riget, så skal det konkret vurderes, hvad der anses for tilstrækkelig dokumentation. Det bemærkes, at der ikke er opstillet særlige formkrav til dokumentationen.
Styrelsen vurderer, at tilstrækkelig dokumentation kan være:
- Dokumentation for, at selskaberne er koncernforbundne.
- Dokumentation for, at den danske og udenlandske afdeling er koncernforbundne.
- Arbejdsretlig tilknytning mellem den ansatte i udlandet og den danske arbejdsgiver, der udøver virksomhed i Danmark.
- Ansættelseskontrakt og tillæg hertil er indgået med chefen i den danske afdeling og ikke med chefen i den udenlandske afdeling.
- Arbejdsgiverbetalte forsikringer, der dækker som om, at medlemmet er udstationeret.
- Dokumentation for, at den ansatte refererer til chefen i den danske afdeling.
- Dokumentation for, at den danske afdeling godkender budget og regnskab i den udenlandske afdeling, hvor medlemmet er ansat.
Vi henviser til "Til § 32" i vejledning nr. 10120 af 27. december 2018.
Det er derfor styrelsens vurdering, at såfremt det kan dokumenteres, at moderselskabet har haft beføjelse til at styre de finansielle og driftsmæssige forhold i datterselskabet, vil et medlem kunne anses for at være lokalt ansat ved det danske datterselskab i udlandet. Det vil derfor være muligt, at ligestille en sådan beskæftigelsesperiode i udlandet med ophold her i riget, hvis det i øvrigt er dokumenteret, at medlemmet har bevaret en arbejdsmæssig tilknytning til Danmark.
Retskilder
Bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018 om indkomst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge, § 31, stk. 1, og § 32, stk. 1, nr. 3 og 4.
Vejledning nr. 10120 af 27. december 2018 til bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018, "Til § 32".
Mere om A-kasse medlemskab
Søgning og optagelse på videregående uddannelser
Stor forskel på studerendes tempo
Dimittendreglen for nyuddannede
Dagpengemodtager: Hvad må jeg deltage i af frivilligt arbejde og aktiviteter?
Kan ferieperioder bruges til optjening af dagpengeret?
Dagpengeret - sådan får du dagpenge (fra 01.07.2017)
Alt om det nye dagpengesystem fra 2017
Dagpengetællerne giver dig overblik over dine rettigheder i A-kassen
Reglerne om supplerende dagpenge
Vejledning om A-kasse og dagpengeregler
Love om ansættelsesforhold og afskedigelse
2017-overenskomster for privatansatte
2018-overenskomster for offentligt ansatte
Afskedigelser ved graviditet og barselsorlov
Stigende andel af job er på deltid
Stigende andel af de unge er medlem af en A-kasse
Flere bliver medlem af en fagforening
Stadig flere dagpengemodtagere er nyuddannede
Ny teknologi ændrer arbejdsmarkedet
Danske lønmodtagere pendler længere
Fagforeningerne's arbejde for ligeløn
A-kasse og dagpengeret efter Brexit
Studiestøtte og studerendes adfærd i de nordiske lande
Overførsel af dagpenge inden for EU
A-kasse ved arbejde inden for EØS
A-kasse når du ikke er fra et EU/EØS-land
Arbejdsløshedsforsikring i andre EU-lande
Mest populære A-kasser efter aldersgruppe
Så gode er A-kasserne til at få dig i beskæftigelse eller uddannelse
Mulige ændringer af dagpengeregler i fremtiden
Der pågår løbende overvejelser om at ændre dagpengelovgivningen. Det kan være for at forenkle administrationen for A-kasser, gøre
systemet enklere at bruge for virksomheder og borgere. Der kan også være ændringer på vej, som følge af ny EU-lovgivning.
I artiklerne neden for kan du se hvilke dagpenge-områder, der må forventes at ske ændringer på.
Forenkling af administrationen af G-dage
Forenkling af dagpengeregler for unge under 25 år
Forenkling af reglerne om A-kassen's fradrag i dine dagpenge
Blog om job, arbejdsmarked og A-kasser
Seneste blog indlæg om dagpenge
Beskæftigelsesministeriet skærper sammenlægningsreglen for dimittender
Udgivet den 10. Juni, 2024 af A-kasser.dkBeskæftigelsesministeriet har ved at ændre to bekendtgørelser begrænset muligheden for at anvende den såkaldte sammenlægningsregel Læs mere...
Fagforening til hele familien for 99 kr. pr. måned
Udgivet den 17. August, 2023 af A-kasser.dkASE tilbyder et nyt produkt i form af fagforening for hele familien til 99 kroner pr. måned. Læs mere...
Nu kan du holde møder med din A-kasse digitalt
Udgivet den 21. Marts, 2023 af A-kasser.dkFra 22. marts 2023 kan et A-kasse medlem vælge, om samtaler med a-kassen skal holdes ved personligt fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde. Læs mere...
Ændring i dagpengeregler fra 1. maj 2023
Udgivet den 30. Januar, 2023 af A-kasser.dkEn ny bekendtgørelse fra beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen betyder, at dagpengetiltagene fra Aftale om hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder fra 2022 træder i kraft 1. maj i år. Læs mere...