EØS-dagpenge - overholde andet EØS-lands jobsøgningskrav
Emneord for denne afgørelse: EØS-dagpenge - rådighed - jobsøgningskrav
Dato: 17-06-2019
Resumé
Medlemmet havde ret til dagpenge, da hun vendte tilbage til Danmark efter jobsøgning i Polen, fordi hun havde stået til rådighed for arbejdsmarkedet i Polen.
Medlemmet skulle stå til rådighed efter reglerne i jobsøgningslandet. A-kassen skulle derfor ikke vurderer omfanget af jobsøgningen på grundlag af de danske regler om rådighed.
Afgørelse
Du stod til rådighed efter de polske nationale regler under din jobsøgningsperiode i Polen med dokument PDU2.
Du har derfor ret til dagpenge fra den 1. februar 2019, såfremt de øvrige betingelser er opfyldt.
Begrundelsen for afgørelsen
Sådan vurderer vi sagen
Styrelsen har ved afgørelsen lagt følgende til grund:
- Du indgik den 14. august 2018 en aftale med a-kassen om krav til jobsøgning. Det fremgår af aftalen, at du skulle søge 2 jobs om ugen, hvoraf 1 opslag skulle være opslået.
- A-kassen godkendte den 30. august 2018, at du rejste til Polen med danske dagpenge.
- Du var jobsøgende i Polen med danske dagpenge i perioden 3. september 2018 til og med 2. december 2019.
- A-kassen oplyste dig i godkendelsesbrevet af 30. august 2018 om, at det var vigtigt, at du fulgte Polens regler om kontrol i forbindelse med jobsøgning, deltog i de møder m.m., du blev indkaldt til, stod til rådighed for arbejdsmarkedet i landet og var aktivt jobsøgende.
- Da du kom hjem fra jobsøgning i Polen, bad a-kassen dig af flere omgange om at dokumentere din jobsøgning i Polen. Det fremgår af et brev fra a-kassen af 1. februar 2019, at hvis de ikke modtog oplysningerne om din jobsøgning i Polen, kunne de ikke udbetale dagpenge til dig fra den 1. februar 2019.
- A-kassen sendte dig den 8. februar 2019 en afgørelse om, at du ikke havde ret til dagpenge fra den 1. februar 2019, da de ikke havde modtaget oplysninger om din jobsøgning i Polen.
- Din svoger ringede til a-kassen den 12. februar 2019 og oplyste, at du dagen forinden fremsendte oplysninger om jobsøgning i Polen. Din svoger forklarede yderligere, at reglerne er anderledes i Polen, hvor medlemmet ikke selv er forpligtet til at søge jobs.
- A-kassen oplyste din svoger telefonisk den 15. februar 2019, at de ville fastholde afgørelsen af 8. februar 2019.
Du har i din klage af 6. marts 2019 oplyst følgende:
- Du blev på et møde, inden du tog til Polen, informeret om, at du skulle følge de regler, som jobcenteret i Polen gav dig.
- Du gjorde alt, hvad du skulle: du blev registreret i jobcenteret i Polen, du stod til rådighed for arbejdsmarkedet, du fulgte alle regler vedrørende jobsøgning og du søgte selv jobs, hvilket ikke er et krav i Polen.
- Jobsøgning i Polen foregår på følgende måde: Man skal registreres personligt som jobsøgende ved det første møde på jobcenteret, man skal på dette møde oprette en profil og et CV, man skal snakke om, hvilket job man søger, og herefter er det jobcenteret, der søger jobs for en.
- Man er ikke efter polsk lovgivning forpligtet til selv at fremsende CV.
- Du søgte selv jobs i Polen, da det polske jobcenter ikke kunne finde nogle relevante jobs til dig.
Bemærkninger til klagen
Styrelsen skal indledende bemærke, at et dokument PDU2 giver et ledigt medlem af en a-kasse mulighed for at medbringe sine danske dagpenge til et andet EU/EØS-land i op til 3 måneder, mens medlemmet søger arbejde i det andet land.
Reglen, der giver ret til et dokument PDU2 findes i artikel 64, stk. 1 i forordning (EF) nr. 883/2004 af 24. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger (forordningen).
Det følger af forordningens artikel 64, stk. 1, litra b, at den arbejdsløse skal tilmelde sig arbejdsformidlingen i den medlemsstat, hvortil pågældende rejser (i dette tilfælde Polen), underkaste sig den dér bestående kontrol og overholde de betingelser, der er fastsat i denne medlemsstats lovgivning.
Den administrative anvendelse af reglerne er nærmere beskrevet i vejledning nr. 11146 af 4. december 2015 til a-kasserne om arbejdsløshedsydelser m.v. til EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af sociale sikringsordninger (EØS-vejledningen).
Det følger af EØS-vejledningens pkt. 75, at
”Medlemmet skal aktivt stå til rådighed for arbejdsmarkedet i det EØS-land eller på Færøerne, hvor medlemmet søger arbejde i 3-måneders-perioden. Selve udbetalingen af danske EØS-dagpenge/dagpenge under arbejdssøgning på Færøerne skal dog ske efter de danske regler, og det påhviler myndigheden i det andet EØS-land eller Færøerne at underrette den danske a-kasse om forhold, der har betydning for udbetalingen af EØS-dagpenge/dagpenge under arbejdssøgning på Færøerne. Det fremgår af artikel 55, stk. 4, i gennemførelsesforordningen.”
Af artikel 55, stk. 3, stk. 4, 2. pkt. og stk. 5, i forordning (EF) nr. 987/2009 af 16. september 2009 om de nærmere regler til gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger (gennemførelsesforordningen) fremgår det, at
”3. Arbejdsformidlingen i den medlemsstat, hvortil den arbejdsløse er rejst for at søge arbejde, oplyser den arbejdsløse om dennes forpligtelser.
4. […]
Hvis der i den periode, hvor den arbejdsløse har ret til fortsat at få udbetalt ydelser, opstår forhold, der kan berøre retten til ydelser, sender institutionen i den medlemsstat, hvortil den arbejdsløse er rejst, straks et dokument med de relevante oplysninger til den kompetente institution og til den pågældende person.
[…]
5. Institutionen i den medlemsstat, hvortil den arbejdsløse er rejst, foretager eller foranlediger foretaget kontrol, som om det drejede sig om en arbejdsløs, der modtager ydelser i medfør af den lovgivning, som gælder for institutionen. Den skal om nødvendigt straks underrette den kompetente institution, hvis der opstår forhold som omhandlet i stk. 1, litra d).”
Det er styrelsens fortolkning, at forordningens artikel 64, stk. 1, litra b, samt gennemførelsesforordningens artikel 55 betyder, at medlemmet skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet efter jobsøgningslandets nationale rådighedsregler.
A-kassen skal således ikke vurdere, om medlemmet står til rådighed for arbejdsmarkedet i jobsøgningslandet (her: Polen) ud fra de danske regler om rådighed, men skal alene lægge jobsøgningslandets underretninger om rådighed til grund ved udbetaling af dagpenge.
Dette medfører, at aftaler, som er indgået med a-kassen med henvisning til bekendtgørelse nr. 808 af 23. juni 2017 om rådighed (bekendtgørelsen), herunder ”Krav til jobsøgning”, jf. bekendtgørelsens § 13, stk. 8, suspenderes i den periode, hvor medlemmet søger job i et andet EU/EØS-land med danske dagpenge. A-kassen kan således ikke fastholde aftalen ”Krav til jobsøgning” under din jobsøgning i Polen, men skal udbetale dagpengene på baggrund af underretninger fra jobcenteret i Polen i forhold til, om du står til rådighed for det polske arbejdsmarked.
Hvis ikke Polen har underrettet a-kassen om, at du ikke stod til rådighed i Polen, må det antages, at du efter de nationale regler i Polen stod til rådighed i Polen i hele PDU2-perioden.
A-kassen kan derfor ikke stoppe udbetalingen af dagpenge, og du har derfor ret til dagpenge fra den 1. februar 2019, såfremt de øvrige betingelser er opfyldt.
Mere om A-kasse medlemskab
Søgning og optagelse på videregående uddannelser
Stor forskel på studerendes tempo
Dimittendreglen for nyuddannede
Dagpengemodtager: Hvad må jeg deltage i af frivilligt arbejde og aktiviteter?
Kan ferieperioder bruges til optjening af dagpengeret?
Dagpengeret - sådan får du dagpenge (fra 01.07.2017)
Alt om det nye dagpengesystem fra 2017
Dagpengetællerne giver dig overblik over dine rettigheder i A-kassen
Reglerne om supplerende dagpenge
Vejledning om A-kasse og dagpengeregler
Love om ansættelsesforhold og afskedigelse
2017-overenskomster for privatansatte
2018-overenskomster for offentligt ansatte
Afskedigelser ved graviditet og barselsorlov
Stigende andel af job er på deltid
Stigende andel af de unge er medlem af en A-kasse
Flere bliver medlem af en fagforening
Stadig flere dagpengemodtagere er nyuddannede
Ny teknologi ændrer arbejdsmarkedet
Danske lønmodtagere pendler længere
Fagforeningerne's arbejde for ligeløn
A-kasse og dagpengeret efter Brexit
Studiestøtte og studerendes adfærd i de nordiske lande
Overførsel af dagpenge inden for EU
A-kasse ved arbejde inden for EØS
A-kasse når du ikke er fra et EU/EØS-land
Arbejdsløshedsforsikring i andre EU-lande
Mest populære A-kasser efter aldersgruppe
Så gode er A-kasserne til at få dig i beskæftigelse eller uddannelse
Mulige ændringer af dagpengeregler i fremtiden
Der pågår løbende overvejelser om at ændre dagpengelovgivningen. Det kan være for at forenkle administrationen for A-kasser, gøre
systemet enklere at bruge for virksomheder og borgere. Der kan også være ændringer på vej, som følge af ny EU-lovgivning.
I artiklerne neden for kan du se hvilke dagpenge-områder, der må forventes at ske ændringer på.
Forenkling af administrationen af G-dage
Forenkling af dagpengeregler for unge under 25 år
Forenkling af reglerne om A-kassen's fradrag i dine dagpenge
Blog om job, arbejdsmarked og A-kasser
Seneste blog indlæg om dagpenge
Beskæftigelsesministeriet skærper sammenlægningsreglen for dimittender
Udgivet den 10. Juni, 2024 af A-kasser.dkBeskæftigelsesministeriet har ved at ændre to bekendtgørelser begrænset muligheden for at anvende den såkaldte sammenlægningsregel Læs mere...
Ændring i dagpengeregler fra 1. maj 2023
Udgivet den 30. Januar, 2023 af A-kasser.dkEn ny bekendtgørelse fra beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen betyder, at dagpengetiltagene fra Aftale om hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder fra 2022 træder i kraft 1. maj i år. Læs mere...
2023 satser for dagpenge fra A-kasse
Udgivet den 30. November, 2022 af A-kasser.dkHvert år den 1.1. sker der en regulering af satser på dagpengeområdet. Der er tale om en række satser, bl.a. dagpengesatsen - altså hvor meget en ledig kan få i dagpenge, men også indkomstkravet for ret til dagpenge reguleres, ligesom nogle omregningsfaktorer. Læs mere...
Store fagforeninger støtter nu nedsættelse af dimittendsats
Udgivet den 2. November, 2021 af A-kasser.dkDe to store fagforeninger for akademikere, IDA og MA, er nu parate til at acceptere en sats på 9500 kroner, hvis den nuværende dimittendsats på 13.815 kroner bliver fastholdt i de første tre til seks måneder Læs mere...