Frivilligt arbejde på festival medførte ikke fradrag i dagpenge

tilbage til oversigt

Emneord for denne afgørelse: Dagpenge - frivilligt arbejde - festival - modregning

Dato: 24-05-2019

Resumé

Der skulle ikke ske fradrag i medlemmets dagpenge for frivilligt ulønnet arbejde udført for en festivalklub.

Arbejdet som fotograf, tilrettelægger, rapporter/vært og klipper på en festival var frivilligt ulønnet arbejde, der kunne udføres i op til 44 timer om måneden uden fradrag i dagpengene. Det frivillige ulønnede arbejde vedrørte ikke den primære drift og vedligeholdelse.

Festivalklubben var en frivillig organisation, fordi det primære formål ikke var at skabe overskud. Et eventuelt overskud skulle ikke udbetales til medlemmerne, men bruges som økonomisk støtte til kulturelle arrangementer.

Det betød ikke noget for klubbens status som frivillig organisation, at klubben drev et kursus- og kongrescenter og en café, så længe den erhvervsmæssige indkomst var tæt forbundet med foreningens primære formål, og indkomsten blev brugt eller hensat til det.

Det kunne heller ikke føre til et andet resultat, at medlemmet havde modtaget en partoutbillet til festivalen. Adgang til festivalen var nødvendig for at arbejdet kunne udføres.

Afgørelse

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag. Resultatet er: Der skal ikke ske fradrag i dine dagpenge for det frivillige, ulønnede arbejde, som du har udført for [klub].

Det betyder, at vi ændrer CKA’s afgørelse.

Begrundelsen for afgørelsen

Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at dit arbejde som fotograf, tilrettelægger, rapporter/vært og klipper på [festival] må anses som frivilligt ulønnet arbejde, som der ikke skal ske fradrag i dine dagpenge for op til 44 timer om måneden.

Vi vurderer, at [festival] er en frivillig organisation, forening eller lignende.

Vi vurderer også, at dit frivillige, ulønnede arbejde ikke vedrører primær drift og vedligeholdelse. Der skal derfor ikke foretages fradrag fra første arbejdstime af den grund.

Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at du i perioden fra den 8. august 2018 til den 12. august 2018 arbejdede som frivillig på [festivalen] for [klub], samtidig med at du modtog dagpenge.

Vi lægger også vægt på, at [klubben] er en frivillig organisation, hvis primære formål ikke er at skabe overskud, hvorved at foreningen er at betragte som ”non-profit”.

Det fremgår, at [klubben] er oprettet på frivilligt basis og i dag, udover 35 fastansatte, har 14.000 frivillige aktive medlemmer, der er en betydningsfuld del af foreningens grundlag og virke. Øverste myndighed i festivalklubben er den årlige generalforsamling, hvortil alle medlemmer har adgang. Her vælges bl.a. den ulønnede bestyrelse, der har det overordnede ansvar for klubbens drift. Foreningens ophør kan alene ske på en ekstraordinær generalforsamling med 2/3’s flertal. Ved ophør skal foreningens nettoformue overgå til andet/andre kulturelle formål.

Vi lægger videre vægt på, at det er foreningens formål, mindst én gang om året at afholde en musikfestival, samt at understøtte og samarbejde med foreninger, virksomheder og organisationer, der gavner et eller flere af foreningens formål. Herunder også at medvirke til at stifte foreninger og selskaber, der skønnes at kunne generere enten kapital eller menneskelig og kulturelle værdier til fællesskabet omkring [klubben].

Vi lægger desuden vægt på, at et eventuelt overskud i [klubben] ikke udbetales til medlemmerne, men anvendes som økonomisk støtte til kulturelle arrangementer, fortrinsvis af musikalsk karakter og til at styrke aktiviteter inden for [Kommune]. Foreningen kan også yde støtte til humanitære formål i ind- og udlandet.

Herudover modtager ”[fond]” hvert år 20 % af festivalklubbens regnskabsmæssige resultat, hvis der er overskud. ”[Fondens]” formål er at støtte initiativer og projekter, der kan afhjælpe ensomhed og udsathed.

Vi lægger herudover vægt på, at foreningens aktiviteter udføres inden for en kulturel forening, hvor det frivillige, ulønnede arbejde tager sigte på at give enkeltindivider eller grupper en øget velfærd.

Udvalget vurderer på den baggrund, at [klubben] opfylder betingelserne for at kunne betegnes som en frivillig organisation efter reglerne i arbejdsløshedsloven.

Det forhold, at [klubben] driver Kursus- og Kongrescentret [navn] og [café] ændrer ikke på, at der er tale om en frivillig organisation.

Vi begrunder dette med, at det ikke er til hinder for en frivillig forening at have erhvervsmæssig indkomst, så længe, at den erhvervsmæssige indkomst er tæt forbundet med foreningens primære formål, og at indkomsten anvendes eller hensættes hertil.

Vi lægger i den forbindelse vægt på, at [Kursus- og Kongrescentret] primært anvendes af foreningens medlemmer og som mødefaciliteter for foreningen. Indtægt fra udlejning indgår i foreningens regnskab og udbetales ikke til foreningens medlemmer.

Vi lægger tillige vægt på, at [caféen] primært er drevet af frivillige og er et non-profit foretagende, som festivalsklubben i seneste regnskab støttede med 1,3 mio. kr. Caféen anvendes blandt andet af unge mennesker, der vil prøve kræfter med at lave musikarrangementer, og caféen samarbejder bredt med øvrige musik- og kulturinitiativer i [By].

Der er således tale om non-profit aktiviteter, der bidrager til organisationens primære formål.

Vi er opmærksomme på, at [klubben] betaler moms og skat af overskuddet. Det ændrer dog ikke på, at der er tale om en frivillig forening.

Vi lægger i den forbindelse vægt på, at det ifølge reglerne ikke afskærer en forening for at være frivillig, at der betales moms og skat.

Vi bemærker hertil, at foreningen som følge af, at der ansat lønnet personale skal betale moms og skat.

Vi lægger tillige vægt på, at der er tale om frivilligt ulønnet arbejde, der kan udbydes som almindeligt lønarbejde. Derfor kan du udføre arbejdet i op til 44 timer om måneden uden fradrag i dine dagpenge.

Vi lægger endeligt vægt på, at du udførte opgaver som fotograf, tilrettelægger, rapporter/vært og klipper. Det er opgaver som efter deres art normalt medfører indtægt og som kan udbydes som almindeligt lønarbejde.

Vi vurderer ikke, at der er tale om primær drift, hvorved i denne sammenhæng forstås arbejde eller funktioner, der er med til at sikre organisationens overordnede, administrative drift.

Vi er opmærksomme på, at du i forbindelse med dit arbejde på [festivalen] har modtaget en partoutbillet til [festivalen] og at billetten kan betragtes som en form for aflønning for det udførte arbejde. Det fører dog ikke til et andet resultat.

Vi begrunder dette med, at vi finder, at din adgang til festivalen er nødvendigt for at du har kunnet udføre dit frivillige ulønnet arbejde som en del af den gruppe, der har udarbejdet nyhedsbreve og nyhedsindslag til de sociale medier under festivalen.

På baggrund heraf vurderer vi, at [klubben] må anses for at være en frivillig forening i lov om arbejdsløshedsforsikrings forstand, og at dit frivillige ulønnede arbejde derfor ikke skal medføre fradrag i dine dagpenge.

Om reglerne
Frivilligt, ulønnet arbejde kan udføres uden fradrag i op til 44 timer om måneden. De 44 timer regnes som et gennemsnit over en udbetalingsperiode. Arbejde herudover medfører fradrag.

Frivilligt, ulønnet arbejde, der vedrører primær drift og vedligeholdelse, medfører fradrag.

Frivilligt, ulønnet arbejde, der vedrører primær drift i mindre organisationer mv., medfører ikke fradrag, hvis arbejdet altid har været udført af ulønnet arbejdskraft, og arbejdet i lignende organisationer mv. udføres af ulønnet arbejdskraft.

Frivilligt, ulønnet arbejde, der vedrører vedligeholdelse i mindre organisationer, medfører ikke fradrag, hvis

  1. arbejdet kan sidestilles med almindelig vedligeholdelse og reparation af egen bolig,
  2. arbejdet udføres lejlighedsvist,
  3. arbejdet altid har været udført af ulønnet arbejdskraft i organisationen mv.,
  4. arbejdet i lignende organisationer mv. udføres af ulønnet arbejdskraft, og
  5. arbejdet kan udføres, uden at der kræves autorisation.

 

Ved frivilligt, ulønnet arbejde forstås arbejde, som et medlem udfører ulønnet for frivillige organisationer, foreninger eller lignende, og som kan udbydes som almindeligt lønarbejde.

En frivillig organisation, forening eller lignende skal opfylde følgende betingelser:

  1. Organisationen mv. er frivilligt grundlagt hvilket betyder, at organisationen mv. ikke må være fastlagt i lovgivningen, og organisationen mv. skal kunne beslutte at nedlægge sig selv.
  2. Organisationens mv. primære formål er ikke at skabe overskud, og et evt. overskud må ikke udloddes til ejerne, f.eks. foreningens medlemmer eller andre, men skal investeres i opfyldelse af organisationens formål.
  3. Det frivillige arbejde er en betydningsfuld del af organisationens mv. grundlag. Mindstekravet er, at bestyrelsen yder en ulønnet, frivillig indsats.
  4. Der er frivilligt medlemskab af organisationen mv.

 

Arbejdet skal udføres, uden at medlemmet er underlagt sædvanlige ansættelsesretlige pligter.

Et medlem, der modtager dagpenge, og som udfører frivilligt, ulønnet arbejde skal skriftligt oplyse a-kassen om arbejdets art og varighed, samt hvilken organisation mv. arbejdet udføres for.

Fradraget sker i den måned, hvor arbejdet udføres.

Bemærkninger til klagen

Du oplyser i klagen, at der hvert år er 14.000 mennesker, der arbejder ulønnet og frivilligt for [festivalen]. Der er derudover 35 fastansatte lønnede medarbejdere.

Du oplyser også, at de arbejdsopgaver, som du har udført, ikke har noget med de fastansattes arbejdsopgaver at gøre, da de lønnede medarbejdere kun varetager administrative arbejdsopgaver.

Du henviser til [klubbens] vedtægter, idet du mener, at disse bekræfter, at der er tale om en frivillig organisation. Du mener, at støtten til [caféen], som er drevet af frivillige, ikke er et argument for en kommerciel handling. Du oplyser i den forbindelse, at [caféen] årligt driftes med underskud.

Du henviser desuden til gældende regler, Bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge nr. 1708 af 26. december 2017, § 13.

Dine oplysninger er indgået i sagens behandling.

Regler

Her er de regler, vi har afgjort din sag efter.

Love og bekendtgørelser
Lov om arbejdsløshedsforsikring mv. (arbejdsløshedsforsikringsloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 1213 af 11. oktober 2018.

  • § 58, stk. 1, nr. 3, litr. a, om fradrag for frivilligt arbejde.

 

Dagældende bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge nr. 1708 af 26. december 2017

  • § 11, stk. 4, om frivilligt aktivitet.
  • § 13, om frivillige ulønnet arbejde.

 

Dagældende Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge nr.134 af 27. februar 2018.

  • § 1, om ændringer.

 

Vejledninger
Vi har også anvendt Vejledning om udbetaling af dagpenge nr. 10333 af 27. december 2017.

  • Pkt. 11 (uddrag)
  • Pkt. 13.

Mere om A-kasse medlemskab

Mulige ændringer af dagpengeregler i fremtiden

Der pågår løbende overvejelser om at ændre dagpengelovgivningen. Det kan være for at forenkle administrationen for A-kasser, gøre systemet enklere at bruge for virksomheder og borgere. Der kan også være ændringer på vej, som følge af ny EU-lovgivning.
I artiklerne neden for kan du se hvilke dagpenge-områder, der må forventes at ske ændringer på.

Forenkling af administrationen af G-dage

Forenkling af dagpengeregler for unge under 25 år

Forenkling af reglerne om A-kassen's fradrag i dine dagpenge

Blog om job, arbejdsmarked og A-kasser

Seneste blog indlæg om dagpenge

Beskæftigelsesministeriet skærper sammenlægningsreglen for dimittender

Udgivet den 10. Juni, 2024 af A-kasser.dk

Beskæftigelsesministeriet har ved at ændre to bekendtgørelser begrænset muligheden for at anvende den såkaldte sammenlægningsregel Læs mere...

Ændring i dagpengeregler fra 1. maj 2023

Udgivet den 30. Januar, 2023 af A-kasser.dk

En ny bekendtgørelse fra beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen betyder, at dagpengetiltagene fra Aftale om hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder fra 2022 træder i kraft 1. maj i år. Læs mere...

2023 satser for dagpenge fra A-kasse

Udgivet den 30. November, 2022 af A-kasser.dk

Hvert år den 1.1. sker der en regulering af satser på dagpengeområdet. Der er tale om en række satser, bl.a. dagpengesatsen - altså hvor meget en ledig kan få i dagpenge, men også indkomstkravet for ret til dagpenge reguleres, ligesom nogle omregningsfaktorer. Læs mere...

Store fagforeninger støtter nu nedsættelse af dimittendsats

Udgivet den 2. November, 2021 af A-kasser.dk

De to store fagforeninger for akademikere, IDA og MA, er nu parate til at acceptere en sats på 9500 kroner, hvis den nuværende dimittendsats på 13.815 kroner bliver fastholdt i de første tre til seks måneder Læs mere...

Gå til bloggen