Artikler

Dagpenge
A-kasse

Tilfredshed med forløb og vejledning

Udgivet . Kategori: a-kasse, nøgleord: A-kasse

Indledning

Tilfredshedsundersøgelsen er en del af 1. årsrapport fra ”forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser”. I dette afsnit ser vi på overordnet tilfredshed med kontaktforløb, om det samlede vejledningforløb har øget deltagernes tro på at komme i arbejde samt hvor tilfreds deltagerene er med den jobrettede vejledning og hjælp de har fået fra A-kassen i opsigelsesperioden.

Hele rapporten kan ses i pdf-format her.

HVOR TILFREDS ER DU I ALT MED KONTAKTFORLØBET?

Hovedpointer

En højere andel er tilfredse med kontaktforløbet blandt forsøgsdeltagere sammenlignet med andre.

Den oplevede tilfredshed med kontaktforløbet er 10 pct. point højere blandt forsøgsdeltagerne sammenlignet med borgere, der påbegynder et dagpengeforløb i jobcentrene. Således er:

  • 68 pct. af forsøgsdeltagerne tilfredse eller meget tilfredse, mens det er
  • 58 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne.
  • På tværs af a-kasser varierer andelen af tilfredse forsøgsdeltagere med 15 pct. point, fra 61 pct. i FOA A-kasse til 76 pct. i Socialpædagogernes A-kasse.

Figurforklaring

Figurerne neden for viser andelen, som har angivet, at de er ‘tilfredse’ eller ‘meget tilfredse’ med deres kontaktforløb alt i alt. Der spørges ind til kontaktforløbet op til de første tre måneder, som er den del der er omfattet af forsøget. Svarkategorierne er ‘meget tilfreds’, ‘tilfreds’, ‘hverken eller’, ‘utilfreds’, ‘meget utilfreds’ og ‘ved ikke’.

Figur: Andel tilfredse i og uden for forsøget

Forsøg 68%, (n=1475) Ikke-forsøg 58%, (n=1589)

  

Figur: Andel tilfredse i forsøget, efter a-kassemedlemskab

SL A-kasse 76%, (n=51) HK A-kasse 74%, (n=233) 3F A-kasse 70%, (n=501) MA A-kasse 67%, (n=143) Metal A-kasse 65%, (n=134) FTFa 65%, (n=166) BUPL A-kasse 64%, (n=14) Min A-kasse 62%, (n=29) FOA A-kasse 61%, (n=204)

  

DET SAMLEDE VEJLEDNINGSFORLØB HAR ØGET MIN TRO PÅ AT KOMME I ARBEJDE

Hovedpointer

Knap halvdelen af forsøgsdeltagerne har øget deres tro på at kunne komme i arbejde efter at have deltaget i vejlednings-forløbet. Således har:

  • 49 pct. af forsøgsdeltagerne øget deres tro på at komme i arbejde efter at have deltaget i vejledningsforløbet i forsøget, mens det tilsvarende er
  • 41 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne.
  • Omkring hver tredje af respondenterne i begge grupper (30-33 pct.) svarer ‘hverken eller’ til spørgsmålet om, hvorvidt det samlede vejledningsforløb har øget deres tro på at komme i arbejde, mens
  • 20 pct. af ikke-forsøgsdeltagere og 14 pct. af forsøgsdeltagerne svarer, at de er ‘uenige’.
  • På tværs af de ni a-kasser er der et spænd på 17 pct. point i andel, der har øget deres tro på at komme i arbejde, fra 38 pct. i Min A-kasse til 57 pct. af forsøgsdeltagerne hos BUPL A-kasse.

Figurforklaring

Figurerne neden for viser andelen, som har angivet, at de er ‘enige’ eller ‘meget enige’ i, at det samlede vejledningsforløb har øget deres tro på at komme i arbejde. Svarkategorierne er ‘meget enig’, ‘enig’, ‘hverken eller’, ‘uenig’, ‘meget uenig’ og ‘ved ikke’.

Figur: Andel i og uden for forsøget, som er enige

Forsøg 49%, (n=1474) Ikke-forsøg 41%, (n=1589)

  

Figur: Andel i forsøget, som er enige, efter a-kassemedlemskab

BUPL A-kasse 57%, (n=14) SL A-kasse 53%, (n=51) 3F A-kasse 52%, (n=501) FOA A-kasse 51%, (n=204) Metal A-kasse 49%, (n=134) HK A-kasse 49%, (n=232) MA A-kasse 46%, (n=143) FTFa 40%, (n=166) Min A-kasse 38%, (n=29)

  

HVOR TILFREDS ER DU MED DEN JOBRETTEDE VEJLEDNING OG HJÆLP, DU HAR FÅET FRA DIN A-KASSE I OPSIGELSESPERIODEN?

Hovedpointer

En højere andel blandt forsøgsdeltagerne er tilfredse med den jobrettede vejledning, de får af a-kassen i opsigelsesperioden sammenlignet med dagpengemodtagere uden for forsøget.

Den oplevede tilfredshed er 9 pct. point højere blandt forsøgsdeltagerne. Således er:

  • 68 pct. af forsøgsdeltagerne tilfredse eller meget tilfredse, mens det er
  • 59 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne, der er tilfredse eller meget tilfredse med den jobrettede vejledning, de får af deres a-kasse i opsigelsesperioden.
  • Forskellen i tilfredshed skyldes at den andel, der svarer ‘hverken eller’ blandt ikke-forsøgsdeltagerne (22 pct.) er større end blandt forsøgsdeltagerne (16 pct.).
  • På tværs af a-kasser er der variation i andelen af tilfredse på 19 pct. point, fra 54 pct. blandt forsøgsdeltagerne i MA A-kasse til 73 pct. hos 3F A-kasse.

Bemærk, at både borgere i og uden for forsøget er blevet spurgt om den jobrettede vejledning og hjælp, de har fået i deres a-kasse i opsigelsesperioden (uanset a-kassemedlemskab).

Figurforklaring

Figurerne neden for viser andelen, som har angivet, at de er ”tilfredse” eller ”meget tilfredse” med den jobrettede vejledning og hjælp, de har modtaget fra a-kassen i opsigelsesperioden.Svarkategorierne er ‘meget tilfreds’, ‘tilfreds’, ‘hverken eller’, ‘utilfreds’, ‘meget utilfreds’ og ‘ved ikke’.

Figur: Andel tilfredse i og uden for forsøget

Forsøg 68%, (n=904) Ikke-forsøg 59%, (n=1023)

  

Figur: Andel tilfredse i forsøget, efter a-kassemedlemskab

3F A-kasse 73%, (n=358) Min A-kasse 71%, (n=21) Metal A-kasse 70%, (n=93) SL A-kasse 69%, (n=39) FOA A-kasse 65%, (n=124) HK A-kasse 61%, (n=134) FTFa 58%, (n=86) MA A-kasse 54%, (n=39) BUPL A-kasse*
* Andel kan ikke beregnes pga. for få observationer (datadiskretion).

  

Relateret indhold om A-kasse