Artikler
Dagpenge
A-kasse
Tilfredshed med forløb og vejledning
Udgivet . Kategori: a-kasse, nøgleord: A-kasse
Indledning
Tilfredshedsundersøgelsen er en del af 1. årsrapport fra ”forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser”. I dette afsnit ser vi på overordnet tilfredshed med kontaktforløb, om det samlede vejledningforløb har øget deltagernes tro på at komme i arbejde samt hvor tilfreds deltagerene er med den jobrettede vejledning og hjælp de har fået fra A-kassen i opsigelsesperioden.
Hele rapporten kan ses i pdf-format her.
HVOR TILFREDS ER DU I ALT MED KONTAKTFORLØBET?
Hovedpointer
En højere andel er tilfredse med kontaktforløbet blandt forsøgsdeltagere sammenlignet med andre.
Den oplevede tilfredshed med kontaktforløbet er 10 pct. point højere blandt forsøgsdeltagerne sammenlignet med borgere, der påbegynder et dagpengeforløb i jobcentrene. Således er:
- 68 pct. af forsøgsdeltagerne tilfredse eller meget tilfredse, mens det er
- 58 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne.
- På tværs af a-kasser varierer andelen af tilfredse forsøgsdeltagere med 15 pct. point, fra 61 pct. i FOA A-kasse til 76 pct. i Socialpædagogernes A-kasse.
Figurforklaring
Figurerne neden for viser andelen, som har angivet, at de er ‘tilfredse’ eller ‘meget tilfredse’ med deres kontaktforløb alt i alt. Der spørges ind til kontaktforløbet op til de første tre måneder, som er den del der er omfattet af forsøget. Svarkategorierne er ‘meget tilfreds’, ‘tilfreds’, ‘hverken eller’, ‘utilfreds’, ‘meget utilfreds’ og ‘ved ikke’.
Figur: Andel tilfredse i og uden for forsøget
Figur: Andel tilfredse i forsøget, efter a-kassemedlemskab
DET SAMLEDE VEJLEDNINGSFORLØB HAR ØGET MIN TRO PÅ AT KOMME I ARBEJDE
Hovedpointer
Knap halvdelen af forsøgsdeltagerne har øget deres tro på at kunne komme i arbejde efter at have deltaget i vejlednings-forløbet. Således har:
- 49 pct. af forsøgsdeltagerne øget deres tro på at komme i arbejde efter at have deltaget i vejledningsforløbet i forsøget, mens det tilsvarende er
- 41 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne.
- Omkring hver tredje af respondenterne i begge grupper (30-33 pct.) svarer ‘hverken eller’ til spørgsmålet om, hvorvidt det samlede vejledningsforløb har øget deres tro på at komme i arbejde, mens
- 20 pct. af ikke-forsøgsdeltagere og 14 pct. af forsøgsdeltagerne svarer, at de er ‘uenige’.
- På tværs af de ni a-kasser er der et spænd på 17 pct. point i andel, der har øget deres tro på at komme i arbejde, fra 38 pct. i Min A-kasse til 57 pct. af forsøgsdeltagerne hos BUPL A-kasse.
Figurforklaring
Figurerne neden for viser andelen, som har angivet, at de er ‘enige’ eller ‘meget enige’ i, at det samlede vejledningsforløb har øget deres tro på at komme i arbejde. Svarkategorierne er ‘meget enig’, ‘enig’, ‘hverken eller’, ‘uenig’, ‘meget uenig’ og ‘ved ikke’.
Figur: Andel i og uden for forsøget, som er enige
Figur: Andel i forsøget, som er enige, efter a-kassemedlemskab
HVOR TILFREDS ER DU MED DEN JOBRETTEDE VEJLEDNING OG HJÆLP, DU HAR FÅET FRA DIN A-KASSE I OPSIGELSESPERIODEN?
Hovedpointer
En højere andel blandt forsøgsdeltagerne er tilfredse med den jobrettede vejledning, de får af a-kassen i opsigelsesperioden sammenlignet med dagpengemodtagere uden for forsøget.
Den oplevede tilfredshed er 9 pct. point højere blandt forsøgsdeltagerne. Således er:
- 68 pct. af forsøgsdeltagerne tilfredse eller meget tilfredse, mens det er
- 59 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne, der er tilfredse eller meget tilfredse med den jobrettede vejledning, de får af deres a-kasse i opsigelsesperioden.
- Forskellen i tilfredshed skyldes at den andel, der svarer ‘hverken eller’ blandt ikke-forsøgsdeltagerne (22 pct.) er større end blandt forsøgsdeltagerne (16 pct.).
- På tværs af a-kasser er der variation i andelen af tilfredse på 19 pct. point, fra 54 pct. blandt forsøgsdeltagerne i MA A-kasse til 73 pct. hos 3F A-kasse.
Bemærk, at både borgere i og uden for forsøget er blevet spurgt om den jobrettede vejledning og hjælp, de har fået i deres a-kasse i opsigelsesperioden (uanset a-kassemedlemskab).
Figurforklaring
Figurerne neden for viser andelen, som har angivet, at de er ”tilfredse” eller ”meget tilfredse” med den jobrettede vejledning og hjælp, de har modtaget fra a-kassen i opsigelsesperioden.Svarkategorierne er ‘meget tilfreds’, ‘tilfreds’, ‘hverken eller’, ‘utilfreds’, ‘meget utilfreds’ og ‘ved ikke’.
Figur: Andel tilfredse i og uden for forsøget
Figur: Andel tilfredse i forsøget, efter a-kassemedlemskab