Artikler
Dagpenge
A-kasse
Tilfredshed med hjælp til at finde job
Udgivet . Kategori: a-kasse, nøgleord: A-kasse
Indledning
Tilfredshedsundersøgelsen er en del af 1. årsrapport fra ”forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser”. I dette afsnit ser vi på deltagernes tilfredshed med den hjælp de har fået af A-kassen til at finde job.
Hele rapporten kan ses i pdf-format her.
VED SAMTALERNE BLEV JEG PRÆSENTERET FOR STILLINGSOPSLAG OG JOBÅBNINGER, JEG KUNNE SØGE NU OG HER
Hovedpointer
Omkring 40 pct. af dagpengemodtagere i og uden for forsøget oplever, at de bliver præsenteret for stillingsopslag og jobåbninger til samtalerne, de kan søge nu og her.
- I alt 42 pct. af forsøgsdeltagerne og 37 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne har den oplevelse.
- På tværs af a-kasser er der en særlig stor variation på 41 pct. point i andelen, der bliver præsenteret for stillingsopslag og jobåbninger, de kan søge nu og her.
- Andelen varierer fra 20 pct. blandt forsøgsdeltagere i MA A-kasse til 61 pct. hos Dansk Metal A-kasse.
Figurforklaring
Figurerne neden for viser andelen, som har svaret ‘ja’ til, at de i samtalerne i kontaktforløb blev præsenteret for stillingsopslag og jobåbninger, de kunne søge nu og her. Svarkategorierne er ‘ja’, ‘nej’ og ‘ved ikke’.
Figur: Andel i og uden for forsøget, som har svaret ja
Figur: Andel i forsøget, som har svaret ja, efter a-kassemedlemskab
VED SAMTALERNE BLEV JEG RÅDGIVET OM, HVORDAN JEG KUNNE SØGE UOPFORDRET OG FINDE JOB VED AT BRUGE MIT NETVÆRK
Hovedpointer
Flere af forsøgsdeltagerne oplever, at de ved samtalerne bliver rådgivet om, hvordan de kan søge uopfordret og finde job ved at bruge deres netværk, sammenlignet med andre.
Forskellen på andelene i de to grupper er 8 pct. point, og
- 69 pct. af forsøgsdeltagerne svarer, at de er enige i, at de blev rådgivet på den måde ved samtalerne, mens det er
- 61 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne, som modtager kontaktforløbet i jobcentrene.
- På tværs af a-kasser er der et spænd på 28 pct. point i andelen, der oplever denne type rådgivning, fra 58 pct. af forsøgsdeltagerne i MA A-kasse til 86 pct. hos Socialpædagogernes A-kasse.
Figurforklaring
Figurerne neden for viser andelen, som har angivet, at de er ‘enige’ eller ‘meget enige’ i, at de ved samtalerne i deres kontaktforløb blev rådgivet om, hvordan de kan finde job ved at bruge eget netværk og/eller søge uopfordret. Svarkategorierne er ‘meget enig’, ‘enig’, ‘hverken eller’, ‘uenig’, ‘meget uenig’ og ‘ved ikke’.
Figur: Andel i og uden for forsøget, som er enige
Figur: Andel i forsøget, som er enige, efter a-kassemedlemskab
SAMTALERNE SLUTTEDE MED, AT VI SAMMEN LAGDE EN KONKRETE PLAN FOR MIN JOBSØGNING FREM MOD NÆSTE MØDE
Hovedpointer
Omkring to ud af tre dagpengemodtagere i og uden for forsøget oplever, at deres samtaler slutter med, at de sammen med jobkonsulenten lægger en plan for jobsøgningen frem mod næste møde. Der er ikke signifikant forskel mellem oplevelsen i de to grupper.
- Blandt forsøgsdeltagere er det 66 pct., som har den oplevelse.
- Blandt ikke-forsøgsdeltagere drejer det sig om 63 pct.
- På tværs af a-kasser er der en variation på 23 pct. point i andelen, der oplever, at der bliver lagt en plan for jobsøgningen.
- Andelen varierer fra 56 pct. af forsøgsdeltagerne hos FTF A-kasse til 79 pct. hos Socialpædagogernes A-kasse.
Figurforklaring
Figurerne neden for viser andelen, som har angivet, at de er ‘enige’ eller ‘meget enige’ i, at samtalerne sluttede med, at der blev lagt en konkret plan for jobsøgningen frem mod næste møde. Svarkategorierne er ‘meget enig’, ‘enig’, ‘hverken eller’, ‘uenig’, ‘meget uenig’ og ‘ved ikke’.
Figur: Andel i og uden for forsøget, som er enige
Figur: Andel i forsøget, som er enige, efter a-kassemedlemskab
HVOR TILFREDS ER DU SAMLET SET MED DEN JOBRETTEDE VEJLEDNING, DU HAR MODTAGET VED SAMTALERNE?
Hovedpointer
En højere andel blandt forsøgsdeltagerne er tilfredse med den jobrettede vejledning ved samtalerne sammenlignet med dagpengemodtagere uden for forsøget.
Den oplevede tilfredshed blandt forsøgsdeltagere er 12 pct. point højere sammenlignet med ikke-forsøgsdeltagere. Således er:
- 68 pct. af forsøgsdeltagerne tilfredse eller meget tilfredse med den jobrettede vejledning, de har modtaget, mens
- det er gældende for 56 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne.
- På tværs af a-kasser spænder andelen af tilfredse forsøgsdeltagere med 24 pct. point, fra 58 pct. af forsøgsdeltagerne i MA A-kasse til 82 pct. hos Socialpædagogernes A-kasse.
Figurforklaring
Figurerne til højre viser andelen, som har angivet, at de er ‘tilfredse’ eller ‘meget tilfredse’ med den jobrettede vejledning, de har modtaget i kontaktforløbet. Svarkategorierne er ‘meget tilfreds’, ‘tilfreds’, ‘hverken eller’, ‘utilfreds’, ‘meget utilfreds’ og ‘ved ikke’.
Figur: Andel tilfredse i og uden for forsøget
Figur: Andel tilfredse i forsøget, efter a-kassemedlemskab