Artikler
Dagpenge
A-kasse
Tilfredshedsundersøgelse blandt dagpengemodtagere
Udgivet . Kategori: a-kasse, nøgleord: A-kasse
Indledning
Tilfredshedsundersøgelsen blandt dagpengemodtagere er en del af 1. årsrapport fra ”forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser”. Et forsøg hvor 9 A-kasser i en periode på 4 år fra januar 2020 og indtil udgangen af 2023, varetager kontaktforløbet med deres medlemmer i opsigelsesperioden og de første tre måneders ledighed. Hele rapporten kan ses i pdf-format her.
I dette afsnit viser vi udvalgte resultater fra den tilfredshedsundersøgelse, der er gennemført blandt personer, der påbegynder et nyt dagpengeforløb i og uden for forsøget (hhv. forsøgsdeltagere og ikke-forsøgsdeltagere). Resultaterne belyser respondenternes oplevelser og tilfredshed med kontaktforløbet, indholdet i samtalerne, det jobrettede fokus og den vejledning, de har modtaget i hhv. de ni a-kasser og jobcentrene. Resultaterne for forsøgsdeltagerne benævnes ‘forsøg’ i figurerne mens resultater for ikke-forsøgsdeltagere benævnes ‘ikke-forsøg’. Se desuden begrebsforklaringen.
Kort om datagrundlaget
Tilfredshedsundersøgelsen bygger på data, der er indsamlet blandt stikprøver af borgere, som påbegynder et nyt dagpengeforløb hhv. i og uden for forsøget. Dvs. der er trukket en stikprøve blandt borgere, der påbegynder et dagpengeforløb i en af de afdelinger i de ni a-kasser, der er med i forsøget (‘forsøg’) og en stikprøve blandt borgere, der påbegynder et dagpengeforløb i det lokale jobcenter, uanset a-kassemedlemskab (‘ikke-forsøg’). Borgerne i stikprøverne har haft mulighed for at have mindst tre og maksimalt seks måneders ledighed, nogle er gået i job mens andre fortsat er ledige. Alle borgerne i stikprøverne modtager et spørgeskema.
STAR har udsendt spørgeskemaet til i alt 7.917 borgere fordelt på personer i og uden for forsøget. I alt 3.411 respondenter har besvaret spørgsmålene. Svarprocent er derfor på 43 pct.
Hovedpointer
Der er systematisk højere tilfredshed blandt forsøgsdeltagere sammenlignet med ikke-forsøgsdeltagere, der modtager deres kontaktforløbet i jobcentrene. Forskellen er signifikant for langt de fleste spørgsmål i undersøgelsen. Hovedresultaterne er:
- I alt 68 pct. af forsøgsdeltagerne er samlet set tilfredse med deres kontaktforløb, mens det er 58 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne.
- Forskellen består, når der korrigeres samlet for en række af respondenternes karakteristika, dog er der en lavere andel tilfredse blandt borgere med ikke-vestlig oprindelse.
- Tilfredsheden varierer på tværs af de ni a-kasser fra FOA A-kasse med 61 pct. tilfredse forsøgsdeltagere til Socialpædagogernes A-kasse med 76 pct.
- Tilfredsheden med den jobrettede vejledning og hjælp ved samtalerne er 68 pct. blandt forsøgsdeltagere og 59 pct. blandt ikke-forsøgsdeltagere.
- I alt 42 pct. af forsøgsdeltagerne og 37 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne oplever, at de bliver præsenteret for stillingsopslag og jobåbninger, de kan søge nu og her.
- Der er særlig stor variation på tværs af a-kasser fra MA A-kasse, hvor 20 pct. af forsøgsdeltagerne oplever dette, mens det er 61 pct.i Dansk Metal A-kasse.
- Omkring to ud af tre dagpengemodtagere i og uden for forsøget oplever, at deres samtaler slutter med, at de sammen med jobkonsulenten lægger en plan for jobsøgningen.
- Lige knap halvdelen (49 pct.) af forsøgsdeltagerne har øget deres tro på at kunne komme i arbejde efter at have deltaget i vejledningsforløbet i a-kassen. Den tilsvarende andel blandt ikke-forsøgsdeltagere er 41 pct.
- For de fleste spørgsmål i undersøgelsen varierer den andel af borgere, der svarer ‘hverken eller’ mellem 17 og 25 pct. og denandel, der svarer, at de er uenige/utilfredse mellem 11 og 18 pct.