Regler

Dagpenge
A-kasse

Kunne ikke medregne forsikringsperiode fra EØS-land

Af Anders Weber

Nøgleord Frister, International

Emneord for denne afgørelse: EØS - 8 ugers frist - forsikringsperiode - dispensation - grænsearbejder

Dato: 25-09-2020

Resumé

Medlemmet kunne ikke medregne sine forsikringsperioder fra Norge og skulle derfor opfylde kravet om 1 års medlemskab af en dansk a-kasse for at blive berettiget til dagpenge.

Medlemmet havde ikke meldt sig ind i a-kassen inden 8 uger efter ophøret af forsikringsperioden i Norge. Han havde ikke ret til en dispensation fra fristen, fordi han ikke havde sandsynliggjort, at overskridelsen af fristen ikke skyldtes medlemmets egne forhold.

Han måtte selv bære ansvaret for, at der var en nærliggende risiko for, at et nyt arbejde faldt bort, da han ikke havde indgået en bindende kontrakt om ansættelsen. Derudover søgte han først dagpenge i Norge 3 uger og 5 dage efter, han blev ledig, og han havde ikke søgt vejledning om sin situation på trods af, at han tidligere havde meldt sig ind i en dansk a-kasse efter arbejde i udlandet.

Afgørelse

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har nu afgjort din sag.

Resultatet er:

  • Du skal opfylde kravet om 1 års medlemskab af en dansk a-kasse for at blive berettiget til dagpenge.
  • Du kan ikke få dispensation fra 8-ugers fristen.

Det betyder, at du ikke har ret til dagpenge fra den 24. marts 2020, og at du tidligst kan opnå ret til dagpenge fra den 16. marts 2021.

Det betyder også, at vi stadfæster CKA’s afgørelse, da vi er kommet til samme resultat.

Begrundelsen for afgørelsen om medregning af forsikrings- og beskæftigelsesforhold fra Norge.

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsen beskæftigelsesudvalg vurderer, at du skal opfylde kravet om 1 års medlemskab af en dansk a-kasse for at blive berettiget til dagpenge.

Du har tidligst ret til dagpenge fra den 16. marts 2021.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at du var arbejdsløshedsforsikret i Norge i perioden fra den 1. maj 2018 til den 31. december 2019.

Vi lægger samtidigt vægt på, at du anmodede den danske a-kasse om optagelse den 16. marts 2020.

Der er således gået 11 uger fra udløbet af din forsikringsperiode i Norge, til du bliver optaget i den danske a-kasse.

På denne baggrund er det udvalgets vurdering, at din forsikringsperiode fra Norge ikke kan medregnes til opfyldelse af kravet om et års medlemskab af en dansk a-kasse, fordi du ikke har meldt dig ind i a-kassen inden 8 uger efter ophøret af din forsikringsperiode i Norge.

Du vil derfor tidligst have ret til dagpenge fra den 16. marts 2021 under forudsætning af, at du opfylder alle øvrige betingelser for ret til dagpenge.

Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at du ikke skal anses som værende atypisk grænsearbejder, fordi at du i din ansøgning om dagpenge i Norge tydeligt har angivet, at du var bosat i Danmark.

Dine oplysninger er indgået i vores vurdering af sagen. De kan dog ikke føre til et andet resultat.

Vi begrunder det med, at du ikke har ansøgt om optagelse i en dansk a-kasse inden for fristen på 8 uger efter ophøret af din norske arbejdsløshedsforsikringsordning, og at du derfor ikke kan medregne din norske forsikringsperiode i din danske a-kasse.

Vi bemærker, at det ikke har betydning for vurderingen om, at du er typisk eller atypisk grænsearbejder, da det er et krav for at få overført sin forsikringsperiode fra et andet EØS-land, at man har søgt om optagelse i en dansk a-kasse indenfor 8 ugers fristen.

Om reglerne

Ret til dagpenge opnås efter 1 års medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse.

En ledig grænsearbejder eller anden arbejdstager end grænsearbejder med bopæl i Danmark, som har været arbejdsløshedsforsikret i et andet EØS-land, Schweiz eller på Færøerne, kan blive optaget i en dansk a-kasse og medregne forsikringsperioder fra det andet EØS-land, Schweiz eller Færøerne til at opfylde kravet om medlemsperiode i § 53, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring.

Det er et krav, at personen inden 8 uger efter ophøret af forsikringsperioden i det andet EØS-land, Schweiz eller Færøerne har bopæl og ophold i Danmark og skriftligt søger om optagelse i en dansk a-kasse.

Begrundelsen for afgørelsen om dispensation for 8-ugers fristen

Sådan vurderer vi sagen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurderer, at du ikke kan få dispensation fra fristen på 8 uger, fra du ophørte i det norske arbejdsløshedsforsikringssystem, og til du melder dig ind i en dansk a-kasse.

Hvad er afgørende for resultatet

Vi lægger vægt på, at den manglende overholdelse af fristen ikke skyldes barselsorlov eller sygdom i umiddelbar tilknytning til fristens udløb.

Vi lægger samtidigt vægt på, at der ikke er tale om uforudsigelige og undskyldelige omstændigheder i umiddelbar tilknytning til fristens udløb.

Vi er opmærksomme på, at din a-kasse har indstillet til, at fristen forlænges med den begrundelse, at den norske arbejdsløshedsforsikring ikke har behandlet din ansøgning om dagpenge så hurtigt som reglerne nødvendiggør, fordi de først søgte om yderligere oplysninger 3 uger og 3 dage efter din ansøgning om dagpenge.

Dine oplysninger er indgået i vores vurdering af sagen. De kan dog ikke føre til et andet resultat.

Vi begrunder det med, at du først ansøgte din norske arbejdsløshedsforsikring om dagpenge den 27. januar 2020, som er 3 uger og 5 dage efter, at du blev ledig, og som udgør lige under halvdelen af 8-ugers fristen.

Vi begrunder det også med, at du ikke har søgt vejledning om din situation på trods af, at du tidligere har meldt dig ind i en dansk a-kasse efter arbejde i udlandet.

Vi er også opmærksomme på dine oplysninger om, at du var på vej i et nyt job i Norge, og at det nye job i Norge forsvandt grundet udbruddet af Covid-19.

Dine oplysninger er indgået i vores vurdering af sagen. De kan dog ikke føre til et andet resultat.

Vi begrunder det med, at du ikke har søgt om dagpenge eller vejledning om din ret til dagpenge i forbindelse med, at du blev afskediget fra [arbejdsgiver].

Vi begrunder det også med, at der ikke var indgået en bindende kontrakt om arbejdsforholdet, og at det derfor var en nærliggende risiko, at tilbuddet om arbejde faldt bort.

På denne baggrund er det udvalgets vurdering, at du ikke har sandsynliggjort, at overskridelsen af fristen ikke skyldes dine egne forhold, og at der således ikke foreligger særlige grunde til, at du skulle have en længere frist end 8 uger til at rette henvendelse til en dansk a-kasse for optagelse.

Om reglerne

A-kassen kan forlænge 8-ugers-fristen i tilfælde af barselsorlov eller sygdom i umiddelbar tilknytning til fristernes udløb. Fristerne kan forlænges med op til 2 år.

Styrelsen kan forlænge fristen i tilfælde af uforudsigelige og undskyldelige omstændigheder i umiddelbar tilknytning til fristens udløb.

Det er en forudsætning for forlængelse, at personen sandsynliggør, at overskridelsen af fristen ikke skyldes personens egne forhold.

Bemærkninger til klagen

Du oplyser, at du ikke skal anses som værende atypisk grænsearbejder, fordi at du i din ansøgning om dagpenge i Norge tydeligt har angivet, at var bosat i Danmark.

Du oplyser også, at din ægtefælle begyndte at arbejde i Norge pr. 1. november 2019, og at det derfor ville være naturligt for dig at tage delvis ophold i Norge under din ledighed.

Du oplyser videre, at du rejste hjem hver anden weekend eller sjældnere under arbejdet i Norge.

Du anfører, at arbejdstagere af din type sjældent melder sig ledig for kortere perioder, men at du meldte dig ledig, da din tidligere norske arbejdsgiver opfordrede dig til det.

Du oplyser desuden, at det var useriøst at søge dagpenge i Danmark, når du var på vej i et nyt job i Norge, og at det nye job i Norge forsvandt grundet udbruddet af Covid-19.

Dine oplysninger er indgået i vores vurdering af sagen. De kan dog ikke føre til et andet resultat.

Vi henviser til begrundelsen for afgørelsen.

Regler

Love og bekendtgørelser

Her er de regler, vi har afgjort din sag efter.

Forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger.

  • Artikel 61, stk. 1, om sammenlægning af forsikringsperioder.

Bekendtgørelse om arbejdsløshedsforsikring ved arbejde m.v. inden for EØS, Færøerne og i det øvrige udland, nr. 1313 af 26. november 2015.

  • § 5, stk. 1, om 8-ugers fristen.
  • § 6, stk. 1, om medtagelse af forsikringsperioder fra EØS-lande.

Vejledninger

Vi har også anvendt Vejledning nr. 11146 af 4. december 2015 om vejledning til a-kasserne om arbejdsløshedsydelser m.v. til EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger.

  • Pkt. 7. Grundforordningens kapitel 6, om medtagelse af forsikringsperioder fra EØS-lande.